+373 22 00-55-55 +373 60 13-31-13

Obținerea pașaportului românesc

Pașaportul biometric românesc:particularități ale obținerii. Cetățenia română are anumite avantaje

Cetățenia română are anumite avantaje. Și una dintre ele este capacitatea de a vizita mai mult de o sută de țări fără a fi nevoie să obțină vize. În lumea de astăzi, libertatea de mișcare este foarte importantă. Există chiar și un rating global de pașapoarte, care evaluează țările lumii prin acest indicator. România s-a clasat pe locul nouă în The Passport Index 2019.

La calcularea poziției s-a ținut cont că, cu un pașaport românesc, se poate călători fără viză în mai mult de o sută de țări, iar peste 40 de țări eliberează viză la sosirea deținătorilor acestui pașaport. Și există motive să credem că țara crește și mai mult în acest clasament, deoarece este în prezent candidată la participarea la un program atât de atractiv precum Sistemul electronic de autorizare a călătoriei (ESTA). Aceasta înseamnă că, atunci când România va deveni membru cu drepturi depline, cetățenii săi vor putea vizita Statele Unite fără viză.

Desigur, obținerea unui pașaport international românesc este posibilă numai pentru cetățenii săi — în anumite condiții. Prin urmare, trebuie să înțelegeți caracteristicile de proiectare ale acestui document și să aflați cum diferă de pașaportul intern.

Particularitățile pașaportului internațional românesc

Acest document se numește în limba română „pașaportul simplu electronic”. Acest lucru poate fi tradus ca „pașaport electronic simplu”. Cu toate acestea, acesta este un document oficial, iar titularul acestuia primește dreptul de a circula liber pe teritoriul Uniunii Europene, precum și de a călători în țările în care nu este necesară viză.

Acesta este un pașaport biometric eliberat cetățenilor pentru o anumită perioadă:

  • cei care au împlinit vârsta de 18 ani — pentru o perioadă de 10 ani;
  • persoane cu vârste cuprinse între 12-18 ani — pentru o perioadă de 5 ani;
  • persoane sub 12 ani — pentru o perioadă de 3 ani

Legea prevede, de asemenea, posibilitatea eliberării unui pașaport temporar. În limba română acest document se numește „pașaportul simplu temporar”. Se eliberează pentru o perioadă de 1 an. Acest lucru se poate face în câteva zile, numai în cazuri excepționale legate de circumstanțe familiale, tratament medical, studii etc. Toți acești factori trebuie documentați și indică faptul că solicitantul are un motiv imperios pentru a obține urgent un document temporar. Acest tip de pașaport este realizat într-un mod accelerat în câteva zile și nu este biometric.

Un pașaport român temporar este eliberat și copiilor cu vârsta sub 14 ani, dacă pașaportul este eliberat prin procură, acesta nu este, de asemenea, biometric, dar în cazul copiilor, se eliberează în 14 zile.

Chiar și cetățenii care locuiesc în afara țării pot obține un pașaport internațional român. Pur și simplu au statutul oficial de cetățeni români care locuiesc în străinătate.

Dar dacă locuiesc chiar în România, atunci trebuie să aibă un document intern (așa-numitul buletin sau carte de identitate). Cât de necesar este să întocmim un astfel de document, fiecare cetățean decide pentru el însuși.

De ce trebuie să obțineți un pașaport român intern

Mulți cred că deținerea pașaportului internațional vă oferă deja toate privilegiile pentru care merită să obțineți cetățenia română. De fapt, acest lucru nu este adevărat. Un pașaport va ajuta cu adevărat la deplasarea pe teritoriul țărilor UE fără obstacole și va oferi posibilitatea călătoriei fără vize către o serie de alte țări. Poate fi obținut și de acei cetățeni care locuiesc în afara țării, studiază și fac afaceri nu în România, ci în alte state.

Dar dacă o persoană intenționează să trăiască și să lucreze în România, trebuie să obțină neapărat un pașaport intern. Pentru că numai dacă este disponibil este posibilă:

  • angajarea oficială și deschiderea afacerilor în România;
  • înlocuirea vechiului permis de conducere cu documente europene fără a fi nevoie să susțineți examenul;
  • participarea la programe sociale, inclusiv primirea îndemnizațiilor pentru copii;
  • perfectarea asigurării medicale.

Acest document de asemenea încearcă să-l obțină acei care nu doresc ca în pașaport să fie mențiunea că titularul lui locuiește în străinătate.

Ar trebui luată în considerare încă o nuanță. Dacă o persoană nu-și perfectează buletinul, dar face imediat pașaportul internațional, dar apoi decide că totuși va perfecta un document intern, atunci procedura va trebui să o ia de la capăt. În pașaportul internațional este indicată țara de reședință. Dacă nu există buletin, atunci poate fi scris orice stat, dar cu pașaport intern — trebuie indicată România. Și dacă țara de reședință se schimbă, pașaportul devine invalid.

Ce documente sunt necesare pentru obținerea pașaportului internațional în România

Conform legii, pentru ca un cetățean de peste 18 ani să primească pașaportul internațional, acesta trebuie să prezinte un pachet întreg de documente autorităților competente. Acestea sunt:

  1. Originalul certificatului de cetățenie română și copia acestuia.
  2. Certificat de naștere de tip românesc, de asemenea original și copie.
  3. Certificat de căsătorie românesc, copia și originalul de pe care a fost făcut. Dacă căsătoria s-a destrămat — corespunzător, un certificat de divorț. Aceste documente sunt, de asemenea, sunt prezentate într-un pachet „original + copie”.
  4. Cartea de identitate sau pașaportul civil al țării de reședință a solicitantului.
  5. Pașaportul țării de primă cetățenie, dacă persoana nu a renunțat la aceasta.
  6. Pașaportul român anterior, dacă a fost eliberat anterior.
  7. Documente care confirmă achitarea sumei pentru perfectarea pașaportului.

Dacă vorbim despre cetățeni minori, lista documentelor va fi puțin diferită. Ea include:

  • Acordul părinților sau al altor reprezentanți legali ai cetățeanului minor pentru a obține pașaportul internațional.
  • O copie și originalul documentului privind cetățenia română.
  • Un document care dovedește că are dreptul legal să locuiască pe teritoriul țării în care se află acum. Pașaportul intern sau permisul de ședere.
  • Originalul și copia certificatului de naștere românesc.
  • Originalele și copiile altor acte de stare civilă (de exemplu, certificatul de căsătorie al părinților și, dacă sunt divorțați — documentul corespunzător).
  • Chitanțe pentru plata taxei de procesare a documentelor.

Este clar că, dacă o persoană locuiește în afara țării, documentele care îi conferă dreptul de ședere pe teritoriul acesteia vor fi redactate în limba corespunzătoare. Prin urmare, acestea trebuie să fie însoțite de traduceri oficiale certificate de un notar.

Dacă există mai mulți copii minori în familie, atunci este pregătit un pachet separat de documente pentru fiecare dintre ei. Dacă copilul nu a împlinit încă 18 ani, atunci reprezentantul său oficial își dă acordul pentru obținerea pașaportului — aceștia pot fi fie părinți, fie tutori. Pentru a face acest lucru, ambii părinți trebuie să se prezinte la consulat sau la autoritatea competentă de pe teritoriul României. Apoi acordul acestora va fi autentificat de consul sau de un angajat al departamentului de pașapoarte.

Dacă unul din părinți nu va putea fi prezent, el trebuie să perfecteze acordul în scris. Acest acord poate fi autentificat notarial sau la consulatul român.

Mai există o nuanță importantă. Se întâmplă că într-un pașaport deja existent, ortografia numelui, patronimicului sau prenumelui nu corespunde ortografiei lor în alte documente. Pentru astfel de cazuri, există traduceri autorizate.

Particularitățile procedurii de obținere a pașaportului României

Pentru perfecta pașaportul internațional, trebuie să depuneți documentele la serviciul de eliberare și evidență a pașapoartelor române, dacă solicitantul se află pe teritoriul României. Acest lucru trebuie făcut personal. Dacă solicitantul locuiește în străinătate, atunci trebuie să depuneți documente la consulat sau la departamentul corespunzător al misiunii diplomatice.

Dacă o persoană va depune documentele la consulat, trebuie mai întâi să lase o cerere electronică pe site-ul econsulat.ro. Dacă documentele sunt depuse în România, puteți face o programare la biroul de pașapoarte, acest lucru se face prin intermediul site-ului epasapoarte.ro. Dar puteți veni la instituție și prinde rând în regim obișnuit.

De faptul, unde anume se depune cererea, depinde și faptul, în cât timp va fi examinată. Dar există anumite limitări:

  • cu condiția depunerii documentelor în România, acestea trebuie să fie examinate în nu mai mult de 15 zile lucrătoare;
  • dacă documentele sunt depuse la o misiune diplomatică sau la un consulat al UE — aproximativ 45-60 de zile lucrătoare;

Astfel, cel mai rapid mod de a obține un pașaport este în România. De obicei, un răspuns va fi primit în termen de două săptămâni.

Algoritmul pentru obținerea pașaportului

Pentru obținerea documentului, trebuie să urmați următoarea schemă de acțiuni:

  1. Trebuie să faceți o programare pentru a vă prezenta documentele (așa cum este descris mai sus). Dacă un cetățean se înscrie online, va primi o scrisoare prin e-mail, care va indica ora admiterii și numărul de rând. Această scrisoare trebuie tipărită și luată cu dvs.
  2. Este necesar să achitați taxa de stat pentru servicii și să primiți o chitanță de plată.
  3. Trebuie să veniți la primire și să depuneți pachetul de documente, anexând chitanța și scrisoarea.
  4. Trebuie să parcurgeți procedura depunere a datelor biometrice, care include luarea de amprente.
  5. Obțineți pașaportul la ora specificată de către avocații noștri prin procură.

De ce ai nevoie de ajutorul specialiștilor

Deși algoritmul acțiunilor pare a fi destul de simplu, de fapt, obținerea unui pașaport internațional poate fi asociată cu anumite dificultăți. De exemplu, atunci când selectați documente pentru obținerea pașaportului, când căutați specialiști pentru o traducere autorizată etc. Dar dacă apelați la avocați profesioniști specializați în pregătirea unor astfel de documente, atunci procedura va merge rapid și fără probleme. Compania Documente.md lucrează în acest domeniu de mulți ani, iar specialiștii noștri vă vor ajuta la rezolvarea oricăror probleme legate de obținerea cetățeniei sau a pașaportului internațional.

Consultare prin e-mail