După obținerea actelor de stare civlă, pașaportul se poate obține în 14 zile pentru pașaport biometric, valabil 5 ani, sau 2 ore pentru pașaport simplu temporar, valabil doar 1 an.
Cetățenia română are mai multe avantaje, iar una dintre ele este oportunitatea de a vizita mai mult de o sută de țări fără a fi nevoie de obținerea unei vize. În contextul actual, libertatea de mișcare este foarte importantă.
Există chiar și un rating global de pașapoarte, care evaluează țările lumii prin prisma acestui indicator, iar România s-a clasat pe locul al șaptesprezecelea în The Passport Index 2022.
Desigur, obținerea unui pașaport internațional românesc este posibilă numai pentru cetățenii săi — în anumite condiții. Prin urmare, trebuie să înțelegeți caracteristicile specifice acestui act de călătorie și să aflați cum diferă de pașaportul intern.
Particularitățile pașaportului internațional românesc
Acest document de călătorie se numește “pașaportul simplu electronic”. Este un document oficial, iar titularul acestuia primește dreptul de a circula liber pe teritoriul Uniunii Europene, precum și de a călători în țările în care nu este necesară viză.
Acesta este un pașaport biometric eliberat cetățenilor pentru o anumită perioadă:
- cei care au împlinit vârsta de 18 ani — pentru o perioadă de 10 ani;
- persoanelor cu vârsta cuprinsă între 12-18 ani — pentru o perioadă de 5 ani;
- persoanelor cu vârsta sub 12 ani — pentru o perioadă de 3 ani.
Legea prevede, de asemenea, posibilitatea eliberării unui pașaport temporar. Valabilitatea acestui act este de 1 an, iar acesta se eliberează de către misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României cetățenilor români care nu mai posedă documente de călătorie valabile și care dovedesc necesitatea de a continua călătoria în străinătate sau de a-și reglementa șederea pe teritoriul unui stat, în cazul în care nu dispun de timpul necesar pentru a intra în posesia unui pașaport simplu.
Un pașaport român temporar este eliberat și copiilor cu vârsta sub 14 ani în decurs de 14 zile, iar depunerea acestuia este posibilă prin procură, fără deplasare personal.
De ce trebuie să obțineți un pașaport român
Mulți cred că deținerea pașaportului internațional oferă deja toate privilegiile unui cetățean român cu drepturi depline.
De fapt, acest lucru nu este adevărat, un pașaport vă ajută cu adevărat la deplasarea pe teritoriul țărilor UE fără obstacole și vă oferă posibilitatea călătoriei fără vize pe teritoriul mai multor țări.
Dar dacă o persoană intenționează să trăiască și să lucreze pe teritoriul României, trebuie să obțină neapărat un pașaport intern sau așa-numitul buletin român. Cu ajutorul acestui act de identitate român, este posibilă:
- angajarea oficială și deschiderea afacerilor în România;
- înlocuirea vechiului permis de conducere cu documente europene fără a fi nevoie să susțineți examenul;
- participarea la programe sociale, inclusiv primirea alocației pentru copii;
- perfectarea asigurării medicale.
Ar trebui luată în considerare încă o nuanță.În cazul în care o persoană nu-și perfectează buletinul, dar face imediat pașaportul internațional, iar apoi decide că totuși va perfecta un document intern, atunci procedura va trebui să o ia de la capăt. În pașaportul internațional se indică țara de reședință.
Ce documente sunt necesare pentru obținerea pașaportului internațional în România
Pentru a obține pașaportul român, trebuie să ai următoarele acte:
- Certificatul de cetățenie original;
- Certificat de naștere românesc original;
- Certificat de căsătorie românesc original;
- Buletinul moldovenesc/românesc;
- Pașaportul moldovenesc/românesc expirat;
- Chitanța care confirmă achitarea taxei pașaportului;
Dacă vorbim despre cetățeni minori, lista documentelor va fi puțin diferită. Aceasta include:
- Acordul părinților privind perfectarea pașaportului românesc de către copilul minor;
- Originalul certificatului de cetățenie;
- Original certificat de naștere românesc;
- Originalele actelor de stare civilă românești/moldovenești a părinților;
- Chitanța care confirmă achitarea taxei de stat a pașaportului;
Chitanțe pentru plata taxei de procesare a documentelor.
Este clar că, dacă o persoană locuiește în afara țării, documentele care îi conferă dreptul de ședere pe teritoriul acesteia vor fi redactate în limba corespunzătoare. Prin urmare, acestea trebuie să fie însoțite de traduceri oficiale certificate de un notar.
Particularitățile procedurii de obținere a pașaportului României
Pentru a perfecta pașaportul internațional, trebuie să depuneți documentele la serviciul de eliberare și evidență a pașapoartelor române, dacă solicitantul se află pe teritoriul României. Acest lucru trebuie făcut personal.
Dacă solicitantul locuiește în străinătate, atunci există posibilitatea să depună actele la consulatul sau la departamentul corespunzător al misiunii diplomatice.
Dacă o persoană va depune documentele la consulat, trebuie mai întâi să lase o cerere electronică pe site-ul Ministerul afacelor externe al României. Dacă documentele sunt depuse în România, atunci se face o programare la biroul de pașapoarte, e prin intermediul site-ului epasapoarte.ro.
Algoritmul pentru obținerea pașaportului
Pentru obținerea documentului, trebuie să urmați următoarea schemă de acțiuni:
- Trebuie să faceți o programare pentru a vă prezenta documentele.
- Dacă un cetățean se înscrie online, va primi o scrisoare prin e-mail, care va indica ora admiterii și numărul de rând.
- Este necesar să achitați taxa de stat pentru servicii și să primiți o chitanță de plată.
- Trebuie să veniți la primire și să depuneți pachetul de documente, anexând această chitanță.
- Trebuie să parcurgeți procedura depunere a datelor biometrice, care include luarea de amprente.
- Apoi, conform talonului cu data de ridicare, pe care îl primiți la depunere, vă apropiați la ghișeu să ridicați pașaportul.
De ce ai nevoie de ajutorul specialiștilor
Deși algoritmul acțiunilor pare a fi destul de simplu, de fapt, obținerea unui pașaport internațional poate fi asociată cu anumite dificultăți. De exemplu, atunci când selectați documentele pentru obținerea pașaportului, când căutați specialiști pentru o traducere autorizată, etc.
Dar dacă apelați la experți specializați în pregătirea unor astfel de documente, atunci procedura va decurge rapid și fără probleme.
Compania Documente.md lucrează în acest domeniu de mulți ani, iar specialiștii noștri vă vor ajuta la rezolvarea oricăror probleme legate de obținerea cetățeniei sau a pașaportului internațional.