+373 22 005-555
Str. Ismail, 98/4 +373 22 005-555
Ro Ru

Comisia Europeană a prezentat detalii privind digitizarea procedurilor de obținere a vizei Schengen. Vă spunem cine va trebui să facă biometrie, ce va înlocui viza pe hârtie și când va funcționa viitoarea platformă de vize digitale în UE.

DE CE UE DOREȘTE SĂ INTRODUCĂ O VIZĂ DIGITALĂ

La sfârșitul lunii aprilie, Comisia Europeană (CE) a anunțat planuri de digitalizare a procedurilor de obținere a vizei Schengen. Până în 2026, ar trebui creată o platformă comună de vize online, pe care cetățenii a 102 de state, inclusiv Federația Rusă, să poată solicita o viză, să plătească o taxă de viză și să primească o viză Schengen.

CE a explicat de ce este necesară digitalizarea și cum va fi aplicat în practică acest proces.

Comisia Europeană a reamintit că Codul de vize Schengen a intrat pentru prima dată în vigoare în 2010, în timp ce Sistemul său de informații privind vizele (VIS) a început să funcționeze un an mai târziu, în 2011.

De atunci, au apărut noi dezvoltări tehnologice care pot facilita atât procedurile de viză pentru solicitanți, cât și pentru furnizorii de servicii de viză. Chiar dacă procesarea vizelor Schengen a fost deja parțial digitalizată, majoritatea procedurilor sunt încă pe hârtie.

Încă două argumente în favoarea digitalizării, care sunt date în CE, se referă la înăsprirea luptei împotriva migrației ilegale, unul dintre instrumentele căreia este falsificarea vizelor pe hârtie, precum și contracararea practicii de „cumpărare” a unei Visa.

Sub acest din urmă termen, comisarii europeni nu se referă la anumite scheme de falsificare, ci acele cazuri în care un călător a solicitat o viză pentru acea țară în zona Schengen, care este cel mai ușor de obținut pentru el, dar a mers în alta. De asemenea, aceștia intenționează să lupte împotriva acestei practici, inclusiv prin „digitizarea” întregii proceduri.

APLICAREA LA SCHENGEN VA FI ONLINE

Indiferent de țara de destinație în spațiul Schengen sau de tipul de viză Schengen, călătorii vor trebui să completeze un formular de cerere de viză pe platforma online comună a UE, să încarce o copie scanată a documentului lor de călătorie, asigurarea medicală de călătorie și alte documente necesare.

În cazurile în care solicitantul intenționează să viziteze mai mult de o țară Schengen, platforma va decide automat care țară Schengen este responsabilă pentru procesarea cererii respective. Cererea va fi apoi transferată către sistemul național competent al statului membru respectiv pentru procesare.

Cererea de viză va conține informațiile standard ale călătorului: date personale și date de contact, numărul și valabilitatea pașaportului, ocupația și locul de muncă, scopul și durata călătoriei, destinația principală în spațiul Schengen și lista țărilor care intenționați să vizitați, precum și țara primei intrări. Un articol separat se va referi la biometrie și vizele Schengen eliberate anterior.

CINE VA TREBUI SĂ FACĂ BIOMETRIE

CE a clarificat în continuare dispoziția privind colectarea datelor biometrice. Solicitanții a primei vize Schengen vor trebui să meargă la consulat sau la centrul de solicitare a vizei pentru a fi luate amprentele digitale și pentru a fi fotografiați.

Aceeași cerință se aplică și celor care au luat biometrie în urmă cu mai mult de 59 de luni. Conform Codului Vizei, datele biometrice sunt stocate în sistemul VIS timp de 59 de luni, după care necesită actualizare.

În consecință, călătorii carora nu le-au expirat datele biometrice și au avut anterior o viză Schengen pot solicita o nouă viză online, dar cu condiția să solicite cu același document de călătorie (pașaport) care conține Schengen-ul expirat.

Astfel, dacă un călător are un pașaport nou, atunci pentru a obține o nouă viză va trebui să reia biometria.

Pentru solicitanții minori, persoana care exercită autoritatea părintească permanentă sau temporară sau tutela legală trebuie să solicite în numele lor.

În cazul oricăror erori de informație/acte la completarea formularului de cerere de viză, solicitanții vor fi anunțați online.

VIZA VA FI ÎN FORMAT DE COD DE BARE

Odată ce călătorul și-a completat cererea și a fost procesată de statul membru în cauză, acesta din urmă trebuie să notifice solicitantului decizia, indicând dacă o viză este acordată sau refuzată.

IMPORTANT: Deoarece întregul proces se va desfășura online, călătorul nu va primi în pașaport autocolantul de hârtie obișnuit pentru viză.

Viza Schengen va fi eliberată digital ca un cod de bare 2D semnat criptografic de către Autoritatea de Certificare a Semnăturii (CSCA) a țării emitente.

PLATA VIZEI SCHENGEN ONLINE

Potrivit Comisiei Europene, taxele de viză nu se vor modifica și acordurile de scutire de viză și de facilitare a vizelor vor continua să se aplice. Vă amintim că astăzi cetățenii ruși plătesc 35 de euro pentru o viză Schengen.

Plata taxei de viză la fel va fi posibilă doar online. Plățile vor fi transferate direct statului membru care procesează cererea de viză.

CE ȚĂRI VOR UTILIZA PLATFORMA UNICĂ DIGITALĂ DE VIZE

Toate cele 26 de țări Schengen vor folosi viitoarea platformă comună de vize a UE.

Irlanda, Bulgaria, Croația, Cipru și România vor rămâne în afara acestui sistem: vor continua să elibereze vize pe hârtie. Nu este încă clar dacă va fi posibilă intrarea în aceste țări cu o viză Schengen digitală, așa cum este acum cu o viză pe hârtie.

Viitorul sistem de vize va fi folosit și pentru eliberarea de vize Schengen pe termen lung. Se mai discută că pe platformă se va putea elibera o viză națională a țării din zona Schengen.

CÂND VA FUNCȚIONA NOUA PLATFORMĂ DE VIZE UE

Potrivit Comisiei Europene, crearea platformei de vize UE va trebui să cheltuiască de la 33,8 la 41,2 milioane de euro. Costurile anuale de operare și întreținere ale acestui sistem vor fi cuprinse între 10,5 și 12,8 milioane de euro.

Asta înseamnă că, în medie, fiecare țară Schengen trebuie să investească între 2,5 și 3 milioane de euro într-un proiect, iar apoi să aloce între 270.000 și 330.000 de euro pe an pentru întreținerea acestuia.

Conform planurilor CE, dezvoltarea platformei de vize va începe peste doi ani, în 2024. Lansarea sistemului de vize digitale este programată pentru 2026. În același timp, nu va fi simultană pentru toate țările Schengen. Ei vor avea o perioadă de cinci ani pentru a trece de la metodele actuale de procesare a vizelor la cele digitale.

Astfel, dacă totul va decurge conform planului, toate cererile de viză Schengen vor fi depuse și procesate digital doar în 9 ani, în 2031.

Articolul a fost util?
Evaluări totale: .
Evaluarea dvs.: .
Documente.md Logo
Doresc să fiu apelat
Sunteți interesat de obținerea actelor românești? Solicitați un apel.
© 2024 Documente.md
Designed with by Sequoia Digital