+373 22 005-555
Ștefan cel Mare 115/1 +373 22 005-555
Ro Ru

UE a aprobat pe 7.10.2025 un mecanism mai flexibil de suspendare a vizelor. Ce se schimbă pentru Moldova și cine poate fi vizat prima dată?

Aspecte importante de reținut

  • ✅Motive Noi: Includ drepturile omului, programele „pașapoarte de aur” (CBI) și amenințările hibride.
  • ✅Praguri: A fost stabilit un prag de 30% pentru overstayers și 20% pentru cererile de azil respinse.
  • ✅Procedură: Este accelerată și permite vizarea strictă a oficialilor guvernamentali.
  • ✅Moldova: Regimul viză-liber se aplică exclusiv deținătorilor de pașaport biometric.
  • ✅Intrare în vigoare: La 20 de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al UE (JOUE). (europarl.europa.eu)

Ce s-a votat pe 7 octombrie 2025?

Pe data de 7 octombrie 2025, Parlamentul European (PE) a aprobat cu o majoritate covârșitoare reforma ce vizează modificarea Regulamentului (2018/1806) privind lista țărilor terțe ale căror cetățeni beneficiază de regim fără vize Schengen (Anexa II).

Acest vot, deși esențial, nu reprezintă ultima etapă. Documentul, convenit informal cu Consiliul UE, urmează să fie adoptat oficial și de către Consiliu. Noile reguli vor intra în vigoare la 20 de zile după publicarea lor în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE).

Această reformă a mecanismului de vize își propune să ofere Uniunii Europene un instrument mai flexibil și mai rapid pentru a reacționa la abuzuri și riscuri, fără a anula beneficiul major al călătoriei fără viză.

Care sunt noile motive de suspendare a regimului fără vize Schengen?

Mecanismul existent permitea suspendarea vizelor în cazul unei creșteri substanțiale a numărului de persoane care depășesc perioada legală de ședere (overstayers), a cererilor de azil respinse sau a infracțiunilor grave comise de cetățenii țării vizate. Reforma din 2025 lărgește considerabil gama de situații care pot duce la suspendare regimului fără vize Schengen:

Amenințări hibride și instrumentalizarea migranților

Sunt incluse în mod explicit riscurile de securitate și noile motive de suspendare a regimului fără vize Schengen, precum acțiunile ostile ale statelor care instrumentalizează migranții prin facilitarea intrării ilegale (transportul organizat) sau prin alte amenințări hibride la adresa securității UE.

Programe „pașapoarte de aur” (CBI)

Se vizează programele de Cetățenie prin Investiții (CBI) sau „pașapoarte de aur”, prin care cetățenia este oferită în schimbul unor investiții financiare, generând astfel riscuri de securitate (spălare de bani, evaziune fiscală3). Precedentul recent al suspendării vizelor pentru Vanuatu (cazul Vanuatu precedent) a demonstrat necesitatea unei reacții clare în astfel de cazuri.

Încălcări ale drepturilor omului / neexecutarea hotărârilor internaționale

Noul mecanism permite suspendarea vizelor în cazul încălcării grave a drepturilor omului, a dreptului internațional umanitar sau a neexecutării hotărârilor instanțelor internaționale. Un element nou este și posibilitatea de a viza strict oficialii guvernamentali responsabili de aceste abuzuri, nu neapărat toți cetățenii.

Nealinierea la politica de vize UE; securitate; repatrieri

Sunt menținute și consolidate și motivele legate de nealinierea țării terțe la politica de vize a UE (de exemplu, acceptarea de călători din țări considerate de UE drept risc de securitate), lipsa de cooperare în materie de repatrieri și preocupările generale de securitate.

Praguri și procedură - Când se declanșează suspendarea?

Reforma stabilește praguri clare și o procedură accelerată.

Praguri clare (cu cifre)
Pragul pentru constatarea unei creșteri „substanțiale” a indicatorilor negativi a fost stabilit:
30% (Creștere substanțială): Vizează creșterea numărului de persoane care rămân ilegal (overstayers) sau care comit infracțiuni grave.
20% (Pragul pentru azil): Vizează creșterea numărului de cereri de azil respinse. Comisia Europeană poate face excepții, dacă există motive justificate (de exemplu, creșteri temporare din cauze politice).

Cine declanșează procedura?

Comisia Europeană (CE) va putea iniția procesul de suspendare fie din proprie inițiativă, pe baza informațiilor de la agențiile și instituțiile europene, fie la cererea unui stat membru al UE.

Suspendarea selectivă: Poate UE viza doar oficiali responsabili de abuzuri?

Da, un alt element de noutate majoră este posibilitatea de a suspenda regimul fără viză doar pentru oficialii guvernamentali străini responsabili de abateri grave (drepturi ale omului, corupție majoră).

Procedura este una rapidă, începând cu o suspendare temporară (de 9 luni) care, dacă problemele persistă, poate fi prelungită sau transformată într-o suspendare permanentă (revocarea definitivă a viză-liber, după un vot în PE și Consiliu).

Ce înseamnă noul mecanism pentru Republica Moldova?

Călătoria viză-liber pentru cetățenii Republicii Moldova rămâne în vigoare, dar cu o condiție esențială:

Pașaportul biometric obligatoriu: Moldova rămâne în Annex II cu regim fără viză numai pentru deținătorii de pașapoarte biometrice conforme cu standardele OACI (Organizația Aviației Civile Internaționale).

Pașapoartele vechi (non-biometrice) nu sunt eligibile pentru regimul viză-liber. Deținătorii acestora au nevoie în continuare de viză Schengen pentru a călători în spațiul UE.

Aceste reguli se adaugă la condițiile de bază Schengen (90/180 de zile), care vor fi în curând consolidate prin Sistemul de Intrare/Ieșire (EES) și ETIAS (Sistemul European de Informații și Autorizare privind Călătoriile). Găsiți informații complete despre această tranziție în ghidul Digital al Călătoriei: EES și ETIAS.

Factori de risc pe care UE îi ia în calcul pentru suspendarea vizelor

  • Tipul pașaportului (biometric vs. vechi, neconform OACI).
  • Istoricul de overstaying al cetățenilor (rămânere ilegală).
  • Tendințe în cererile de azil respinse.
  • Politici interne privind drepturile omului și executarea hotărârilor internaționale.
  • Cooperarea la readmisie (acceptarea înapoi a cetățenilor care rămân ilegal).
  • Alinearea la politica de vize a UE.

Comparații între Mecanismul Vechi și Noul Mecanism

Pentru a înțelege pe deplin amploarea reformei mecanismului de vize adoptate de Parlamentul European, este esențial să comparăm situația actuală cu noile prevederi. Tabelul următor sintetizează cele mai importante schimbări – de la lărgirea motivului de suspendare a regimului viză-liber UE la stabilirea unor praguri numerice clare (30% și 20%), oferind o privire concisă asupra impactului potențial pentru țări ca Republica Moldova.

Criteriu
Înainte de 7 oct. 2025
După reforma UE (7 oct. 2025)
Impact pentru RM
Motive
Creșterea numărului de șederi ilegale, a cererilor de azil respinse și a infracțiunilor grave.
Motive extinse: amenințări hibride, „pașapoarte de aur”, drepturile omului, politica de vize.
Evaluare mai amplă a cooperării cu UE.
Praguri
„Creștere substanțială” – neclară.
Praguri: 30% șederi ilegale/infracțiuni, 20% azil respins (cu excepții CE).
Risc mai mare dacă cifrele depășesc limitele.
Țintire
Suspendare generală.
Posibilă suspendare selectivă a oficialilor implicați.
Reacție punctuală, nu colectivă.
Intrare în vigoare
Procedură lentă.
Intrare la 20 zile după JOUE.
Răspuns mai rapid al UE.

În esență, deși elementele fundamentale ale vechiului mecanism suspendare vize UE rămân, reforma consolidează capacitatea Uniunii de a reacționa rapid la riscuri care nu existau sau nu erau clar definite anterior (ex: amenințările hibride sau "pașapoartele de aur"). Această restructurare subliniază dorința UE de a proteja spațiul Schengen, menținând în același timp beneficiul călătoriei fără viză pentru cetățenii care respectă regulile.

Sfaturi practice pentru călători

Pentru a vă asigura călătoria fără griji, în contextul noului mecanism de suspendare a regimului de vize al UE, urmați pașii simpli de verificare:

  • Verifică tipul pașaportului: trebuie să fie biometric și valabil 6+ luni.
  • Confirmă respectarea regimului 90/180 de zile și biletele retur/itinerarul de călătorie.
  • Păstrează dovada finanțelor și a cazării (pentru verificările la frontieră).
  • Urmărește publicarea noului regulament în JOUE pentru când intră în vigoare noile reguli.
  • Monitorizează anunțurile oficiale ale Comisiei Europene și Ministerului Afacerilor Externe (MD/RO).

Reforma nu anulează automat beneficiul viză-liber, ci crește flexibilitatea și rapiditatea cu care UE poate suspenda regimul fără vize atunci când apar riscuri clare de securitate sau abuzuri grave (drepturi omului, „pașapoarte de aur”/CBI). Pentru cetățenii Republicii Moldova, condițiile de călătorie rămân valabile doar cu pașaport biometric conform OACI; pașapoartele vechi nu sunt eligibile. Urmează publicarea în JOUE și adoptarea formală de Consiliu.

DOCUMENTE.MD va sintetiza pașii practici și actualizările oficiale pe măsură ce acestea sunt emise.

Asigură-te că ești pregătit!

Noile praguri de risc și procedurile accelerate impun vigilență maximă. Evită surprizele neplăcute la frontieră.

Documente.md îți oferă consultanța și soluțiile necesare pentru a te alinia complet la exigențele UE, gestionând orice complexitate a actelor tale.

Nu risca! Alege siguranța informației. Contactează documente.md acum!

Regimul fără vize poate fi modificat rapid; verificați întotdeauna sursele oficiale (PE/CE/EUR-Lex) înainte de a călători.

Documente.md — consultanță și asistență pentru acte și cetățenie UE.
Articolul a fost util?
Evaluări totale: .
Evaluarea dvs.: .
Documente.md Logo
Solicită un apel
Sunteți interesat de obținerea actelor românești? Solicitați un apel.
Ce s-a schimbat pe 7 octombrie 2025?

Parlamentul European a aprobat reforma mecanismului de suspendare a vizelor Schengen. Noile reguli introduc motive suplimentare – încălcări ale drepturilor omului, programe de „pașapoarte de aur”, amenințări hibride – și stabilesc praguri clare de 30% și 20% pentru declanșarea suspendării.

Se aplică și Republicii Moldova?

Da. Republica Moldova rămâne în regimul viză-liber, dar doar pentru deținătorii de pașapoarte biometrice conforme standardelor OACI. Pașapoartele vechi nu permit călătorii fără viză.

Care sunt pragurile stabilite pentru suspendare?

Uniunea Europeană a fixat două praguri: o creștere de 30% a persoanelor care depășesc perioada legală de ședere sau comit infracțiuni și o creștere de 20% a cererilor de azil respinse. Comisia poate acorda excepții motivate.

Când intră în vigoare noile reguli?

Regulamentul intră în vigoare la 20 de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după adoptarea formală de către Consiliul UE.

De ce să optezi pentru Documente.md?
Experiența:
Din 2007 pe piața R. Moldova și România
Echipa:
Peste 80 juriști experimentați
Birouri:
Chișinău și București
Rezultatele:
Peste 60 000 clienți deserviți cu succes
© 2025 Documente.md
Politica de confidențialitate